Het gebruik van online verkoopmiddelen heeft een enorme toevlucht genomen. Als ondernemer bent u genoodzaakt om een visie te formuleren over uw inzet van online mediakanalen. Welke kanalen gebruikt u wel en welke kanalen gebruikt u juist bewust niet om uw producten te verkopen.
Wij zien dat veel bedrijven al meerdere kanalen inzetten voor online verkoop. De belangrijkste verkoopkanalen en hun publiek op een rijtje:
- Een website of een webshop. Uw eigen online verkoopkanaal. Met (PIM-)software als LogicTrade kunt u snel en eenvoudig uw producten beheren voor zowel uw online verkoopkanaal als voor uw winkel.
- Social media. Wek interesse bij klanten, toon uw expertise, maak uw klanten nieuwsgierig.
Begin met het kiezen van de juiste kanalen om uw doelgroep te bereiken.
- Instagram: trekt een jonger publiek
- Facebook: vooral de 30+ generatie
- LinkedIn: is voor zakelijke netwerken
Zorg ervoor dat u zowel offline als online dezelfde sfeer laat zien. Zo worden de kanalen een versterking van elkaar en bouwt u aan een heel eigen omnichannel strategie.
- Verkoop via bestaande verkoopkanalen als Bol.com, Marktplaats of Amazon. Deze marketplaces hebben een grote doelgroep waar u gebruik van kunt maken door uw producten op deze marketplaces te plaatsen.
Verkoopstrategie per verkoopkanaal
Hierboven noemden we 3 belangrijke online verkoopkanalen ter versterking van uw winkel. We gaan hier wat verder op in om een volgende stap te zetten in een omnichannel strategie.
- Website/webshop. Veel ondernemers kiezen ervoor om in deze tijd een webshop op te zetten. Belangrijk is dat u zich bezighoudt met de vraag: wat is mijn toegevoegde waarde bij de verkoop via een webshop? Als eigenaar van een fysieke winkel heeft u een grote klantenkring. Zij zijn niet voor niets al klant. Wilt u uw webshop vooral gebruiken om klanten naar uw winkel te trekken? Of ziet u uw webshop als extra verkoopkanaal? Dit is een wezenlijke keuze die een heel andere aanpak vraagt.
- Social media. De kracht van social media is de interactie met de klant. Hier kunt u laten zien over welke expertise u beschikt. Toon uw productkennis, want die is groot! U kweekt op die manier vertrouwen bij uw (potentiële) klanten.
Instagram en Facebook:
Deze kanalen zijn zeer visueel. Er zijn diverse manieren van plaatsen, dit vraagt van tevoren een goede planning. Een valkuil is om enthousiast te beginnen, waarna dit na enkele weken weer verflauwt. Kies daarom vooral een regelmaat die is vol te houden. Een voordeel van social media is het gemak waarmee een actie opgezet kan worden. (‘like en deel’-acties, tag vrienden onder dit bericht, kortingscode voor webshop). Deze acties vergroten eenvoudig het bereik.
Social media kan ook gebruikt worden als een verlengstuk van uw website/webshop. Dit kan bijvoorbeeld met de dienst Shopping. Deze dienst is zowel bij Instagram als Facebook in te stellen. Hiermee is product tagging mogelijk. De gebruiker kan direct doorklikken naar het product in de webshop. Ook is het mogelijk dat de gebruiker het product opslaat om nog even over de potentiële aankoop na te kunnen denken.
LinkedIn:
Op LinkedIn bevindt zich een heel ander publiek dan op Instagram of Facebook. Dit is een zakelijk netwerk, waarbij het vooral geschikt is om te laten zien wat uw bedrijf aan zakelijke klanten te bieden heeft.
- Bol.com, Marktplaats en/of Amazon. Deze marketplaces zijn niet voor alle producten even geschikt. Realiseer u dat producten van bekende merken op heel veel plekken online al worden aangeboden. Zorg vooral dat u op deze kanalen unieke producten aanbiedt.
Omnichannel strategie met LogicTrade
PIM software als hart van uw bedrijf
LogicTrade biedt PIM software waarmee u eenvoudig werkt aan uw offline en online strategie. Vanuit één centrale artikeldatabase worden alle kanalen die u inzet (webshop, online kanalen, nieuwsbrieven, prijskaarten, folders, e.d.) aangestuurd. Dit voorkomt dubbel werk én geeft u een eenduidige uitstraling op al uw verkoopkanalen. U bent zichtbaar en herkenbaar.
De kracht van LogicTrade
De omnichannel software van LogicTrade is sterk in configureerbare producten. De verschillende uitvoeringen met bijbehorende prijzen en afbeeldingen worden op alle beschikbare kanalen gepubliceerd. Uw klanten kunnen zich zo perfect oriënteren op hun aankoop en het product samenstellen naar hun wensen.
Succesverhalen
- Euretco: Beheert productdata voor meerdere websites, zoals www.altijdgoedslapen.nl. Deze productdata wordt beheerd in LogicTrade en is ook beschikbaar voor fysieke winkels.
- VME Nederland: Een retailservice-organisatie die onafhankelijke meubel- en keukenondernemers vertegenwoordigt. Ze gebruiken LogicTrade voor online verkoopkanalen zoals www.trendhopper.nl en www.budgethomestore.nl. De fysieke winkels gebruiken dezelfde productdata voor offertes en orders, wat zorgt voor een consistente uitstraling.
- CASBA Wonen & Slapen: Een multibrandstore waar woonmerken onder één dak te vinden zijn. Deze merken worden ook aangeboden via LogicTrade op www.casba.nl, waar klanten hun configuratie online kunnen samenstellen.
- Eijerkamp: Een grote woonwinkel met vestigingen in Zutphen en Veenendaal. Voor hun webshop www.eijerkamp.nl hebben ze gekozen voor een strategie die ook productbeleving deelt. Onder het kopje "Eijerkamp vertelt over" staat per item een persoonlijk stukje tekst.
Meer weten over LogicTrade?
Wij vertellen u graag meer over de voordelen die LogicTrade voor uw bedrijf kan betekenen.