2 min read
Van kassa naar alles-in-één systeem
Als retailer beschikt u over een kassasysteem (een POS). POS staat voor Point of Sale, de plek waar de betalingen plaatsvinden. U scant en de klant...
Wat is PIM?
PIM is een afkorting voor Product Information Management. PIM gaat over het bijhouden van alle artikeldata van de producten die een bedrijf in het assortiment heeft.
PIM-systeem
Het bijhouden van artikeldata gebeurde in het verleden op diverse plaatsen. Iedere leverancier gaf op eigen wijze data af. Dit kon digitaal zijn (excel, pdf of word-bestand) of op papier (catalogus of leveranciersordner vol informatie). Bij het verkoopgesprek moest de verkoper dan op zoek naar het juiste bestand door in de computer en/of de kast met ordners te kijken om de mogelijkheden en prijzen van artikelen op te zoeken. Overzicht krijgen van je aanbod was hierdoor erg tijdrovend. Dit heeft geleid tot de ontwikkeling van een PIM-systeem. Een PIM-systeem is een systeem waarin alle productgegevens van de producten die het bedrijf verkoopt worden verwerkt. Alle informatie van het product wordt in dit systeem verwerkt, denk hierbij aan kleuren, omschrijvingen, afmetingen, afbeeldingen en handleidingen. Maar ook minder statische gegevens als een productomschrijving, een promopraatje e.d. kunnen in een PIM-systeem worden opgenomen.
De ontwikkeling van PIM software vond plaats in diverse branches. Hierdoor zijn er branchespecifieke systemen ontstaan. LogicTrade heeft de PIM software voor de woonbranche ontwikkelt. Zo is er een systeem ontstaan dat naadloos aansluit op de vraag vanuit de woonbranche.
Waarom een PIM-systeem?
Een PIM-systeem maakt dus één centrale database aan. Door de productinformatie van alle leveranciers in één database bijeen te brengen, is er nog maar één plek waar productinformatie te vinden is. Dit biedt veel meer inzicht en overzicht in uw artikeldata.
Hoe vul ik een PIM-systeem?
Leveranciers leveren hun data digitaal bij u aan. De bestandtypes die dit doen, die kan het PIM-systeem allemaal ‘lezen’. U kunt de data dus eenvoudig importeren. U hoeft niet letterlijk zelf alle informatie te noteren. Het is aan u en uw bedrijf wat uw beleid is. Is statische artikeldata voor u voldoende, dan bent u na de import klaar met de verwerking van de artikeldata. Wilt u graag een promotionele tekst, uitgebreide omschrijving, tips o.i.d toevoegen, dan kan dit aan de artikeldata worden toegevoegd.
PIM-systeem is de bron
Het PIM-systeem wordt geïntegreerd in de andere systemen van het bedrijf. Het PIM-systeem is de bron voor al de andere systemen (ERP, PLM, leveranciergegevens enz.). Daarnaast is PIM de bron voor uw externe kanalen voor het verspreiden van informatie aan de andere kant (webshop, CMS, catalogus, productbladen enz.).
PIM is uw marketingtool!
Het PIM-systeem is er ter ondersteuning van het verkoopproces. Het PIM-systeem is een bron aan informatie en weet deze eenvoudig om te zetten naar marketing-uitingen (online en offline). U biedt eenvoudig volledige en detailleerde informatie over uw producten aan bij uw doelgroep. Dat maakt u als verkoper volledig en betrouwbaar.
In een volgend artikel gaan we nog verder in op de marketing voordelen.
Voordelen
Het PIM-systeem is ontwikkeld om overzicht te creëren in het bos van artikeldata. Dit levert heel veel voordelen op waar u dagelijks plezier van hebt. E zijn heel veel marketing voordelen te benoemen (daarover later meer). Maar ook heel veel praktische voordelen:
Meer informatie?
2 min read
Als retailer beschikt u over een kassasysteem (een POS). POS staat voor Point of Sale, de plek waar de betalingen plaatsvinden. U scant en de klant...
2 min read
Digitaal een factuur sturen naar de klant is geen online betaalverzoek. Een betaallink in een factuur is dat wel! Bij LogicTrade is het mogelijk om...
2 min read
Ondernemers in de woonbranche hebben dagelijks te maken met planningen. Als verkoper van bedden, banken, keukens e.d. bestelt u producten die op een...