2 min read

Waarom ketenoptimalisatie in de woonbranche al 15 jaar vastloopt en hoe wij het nu wel oplossen.

Waarom ketenoptimalisatie in de woonbranche al 15 jaar vastloopt en hoe wij het nu wel oplossen.

De sleutel tot een efficiënte keten in de woonbranche? Goede en betrouwbare artikeldata. Alleen wanneer een woonwinkel over correcte productinformatie beschikt, is het mogelijk om offertes snel en foutloos te maken, deze met één druk op de knop om te zetten in een order en volledig digitaal te bestellen bij de leverancier. Een gestroomlijnde en foutloze keten begint dus bij de basis: artikeldata.

Een oude wens, een taai probleem

Al zeker 15 jaar is dit een grote wens in de woonbranche. Toch is de realiteit weerbarstig. Ondanks talloze initiatieven blijft échte ketenoptimalisatie uit. Waarom lukt het in branches zoals de supermarkt, mode of doe-het-zelf wél, maar in de woonbranche niet? Het antwoord is simpel: complexiteit.

configurator

In vrijwel elke andere branche heeft elk product een unieke SKU of barcode. Denk aan een fles cola of een potje verf: één artikel, één barcode. In de woonbranche is dat totaal anders. Een ‘eenvoudige’ stoel kan al snel leverbaar zijn in: 100 kleuren 5 soorten poten 3 hoogtes 5 typen armleuningen Dat zijn 7.500 variaties van één model stoel. En dit is nog een eenvoudig product. Bij merken als Leolux lopen de varianten op tot ver boven de miljoen. Het is simpelweg niet te doen om elk van deze varianten een unieke barcode te geven. Daarom spreken we in de woonbranche over configureerbare producten – producten die pas hun exacte specificatie krijgen op het moment dat de klant een keuze maakt.

 

Het ontbreken van een standaard

Voor deze configureerbare producten bestaat er geen standaard voor data-uitwisseling. Dit is precies de reden waarom ketenoptimalisatie in de woonbranche zo moeizaam verloopt. LogicTrade is hier al sinds de oprichting intensief mee bezig. We hebben aan meerdere initiatieven deelgenomen, maar telkens liepen deze stuk op de complexiteit van de data. Toch zijn er successen geboekt..

De doorbraak: LogicTrade Live Artikelen

Na 15 jaar denken, bouwen, testen en verbeteren is het ons gelukt: de doorbraak waar de hele branche op wacht. Met LogicTrade Live Artikelen brengen we de artikeldata van de leverancier real-time naar de winkel. Geen export- of importbestanden meer. Geen Excel-lijsten of data-uitwisselingen. Gewoon: werken op de data van de leverancier zelf. Wat dit concreet betekent: - De winkel ziet de catalogus van de leverancier direct in LogicTrade - Ook configureerbare producten worden ondersteund - Eventuele voorraadindicaties zijn direct zichtbaar - De offerte wordt gebaseerd op exacte data - Bij akkoord wordt de bestelling volledig digitaal (UBL) verzonden Of het nu gaat om een eetkamerstoel, een geconfigureerde bank of een op maat gemaakte gordijnstof, alles werkt.

 

Te mooi om waar te zijn?

Dat zou je denken. Maar het is realiteit. En het werkt. Met een team van ervaren mensen uit de branche – zoals Hendrik Bloemert, Gerjan Konterman, Sven Andriessen, Mark Vedder en Matthijs Zegers – hebben we de technische én inhoudelijke expertise gebundeld om dit mogelijk te maken. Omdat we het probleem van binnenuit begrijpen, hebben we een oplossing kunnen bouwen die écht past bij de praktijk.

De toekomst van ketensamenwerking begint vandaag

Met LogicTrade Live Artikelen komt de droom van ketenoptimalisatie ineens een stuk dichterbij. Geen complexe datastandaarden meer, geen onbetrouwbare bestanden. Maar directe samenwerking tussen winkel en leverancier op basis van live artikeldata. Wij zijn ervan overtuigd: dit is dé manier waarop de woonbranche toekomstbestendig wordt.

Klaar om te starten met Live artikelen?

Wil je meer weten over hoe Live artikelen jouw winkelprocessen slimmer maken? Neem gerust contact met ons op of vraag direct een demo aan. We laten je graag zien hoe eenvoudig het werkt.

foto

 

De Oplossing van Morgen: Waarom LogicTrade?

1 min read

De Oplossing van Morgen: Waarom LogicTrade?

LogicTrade biedt niet alleen een antwoord op de uitdagingen van vandaag, maar opent ook de deur naar een toekomst van efficiëntie en groei. Laten we...

Read More
Hoe blijf je relevant als woonwinkel?

1 min read

Hoe blijf je relevant als woonwinkel?

Ondernemers van woonwinkels staan voor grote uitdagingen. Van veranderende consumentenverwachtingen tot digitale transformatie: woonwinkels moeten...

Read More